Počasí... Metar, Atis, Taf

7. října 2009 v 21:45 |  - Microsoft flight simulator X

METAR

Metar je jedna z věcí kterou potřebujeme při hraní flight simulátoru online. Jsou to vlastně informace o počasí (vítr, tlak, teplota, oblačnost,..) Tak že zde napíšu co jednotlivé číslice a písmena znamenají. Věci napsané červeně jsou příklady které se mohou vyskytovat v metaru.

1) Letiště - LKPR
2) Datum a čas - 21110z (211100) 21 - den v měsíci 1100 - čas 11:00 → jestliže máme zimní čas tak se odčítáme hodinu, a u letního dvě hodiny.
3) Vítr - 34004KT (34004KT)
340 - z jakého stupně fouká vítr
04- síla(4 knoty)

máme několik druhy větrů:
→00000 - bezvětří
→VRB (variable) - vítr se může točit z jakéhokoliv stupně,VRB+údaj o síle (VRB04)
→Vítr který se točí v určitém rozmezí - 18005KT 150V210 (18005KT 150V210)

180 - průměrně z jakého stupně fouká
05KT - síla (5 knotů)
150V210 - vítr se točí v rozmezí mezi 150° - 210°
→Nárazový vítr - 18004 G15KT - G15 je síla nárazu

4) Dohlednost a oblačnost
CAVOK - 4500 stop nad letištěm je dohlednost 10 km a víc
9999 - maximální dohlednost
7000 - dohlednost 7 km
0500 - dohlednost 500 m
Oblačnost: FEW, SCT, BKN, OVC

→ BKN020 - ve výšce 2000ft nad letištěm se začíná vyskytovat oblačnost (mraky)


5)Teplota/ Rosný bod 17/13 17- teplota (17°C), 13- rosný bod

6) Tlak Q1023 / REG 1015
Tlak se nastavuje na výškoměru, Q1023 je tlak který se nastavuje když se lítá o kolo letiště, zatímco REG QNH 1015 je tlak který se nastavuje na výškoměr když se letí pryč od letiště. Tlak (QNH) se musí pořád opakovat.

NOSIG - nepředpokládá se změna tlaku po dobu dvou hodin.

Tak to je zhruba vše. A tady pro příklad jak vypadá metar:
LKPR 071930Z 14007KT CAVOK 18/14 Q1014 NOSIG RMK REG QNH 1011

Tady dávám odkaz na Odbor letecké meteorologie ,jsou tam aktuální metary a další informace o počasí.



ATIS

Atis je obsah metaru + jsou tam napsaný informace o daném letišti (např.: který dráhy jsou používány pro odlet / pro přistání, jestli je někde něco uzavřený, atd.) Může to být napsáno různými způsoby bud ve zkratkách nebo celými větami. Atis si píše každý řídící sám a není na všech letištích. Celej Atis je pak označen nejakým písmenem (např.: H - Hotel). Takže když řídícímu řekneme informace hotel na palubě tak ví že známe aktuální atis.



ZKRATKY RŮZNÝCH JEVŮ


Srážky:

Mrholení
DZ
Drizzle
Déšť
RA
Rain
Sníh
SN
Snow
Sněhová zrna
SG
Snow grains
Zmrzlý déšť
PL
Ice pellets
Ledové jehličky
IC
Ice crystals/Diamond dust
Kroupy
GR
Hail
Malé krupky a/nebo
námrazové krupky
GS
Small hail/
Snow pellets

Hydrometeory:

Mlha
FG
Fog
Kouřmo
BR
Mist

Lithometeory:

Prachové/písečné víry
PO
Dust/sand whirls (dust deviols)
Húlava
SQ
Squall
Nálevkovitý oblak
(tornádo nebo vodní smršť)
FC
Funnel cloud
(tornado or waterspout)
Prachová vichřice
DS
Duststorm
Písečná vichřice
SS
Sandstorm

Ostatní jevy:

Písek
SA
Sand
Prach (rozsáhlý)
DU
Dust (widespread)
Zákal
HZ
Haze
Kouř
FU
Smoke
Vulkanický popel
VA
Volcanic ash



TAF

TAF vypadá podobně jako metar, jenom je vystavován na určitou dobu.
Začíná TAF LETIŠTĚ 1412/1518 (TAF LKPR 1412/1518)

LKPR - letiště
1412 - 14 je den v měsíci, 12 je hodina
1518 - 15 den v měsíci, 18 hodina
→ platí od 14.dne v měsíci od 12:00 do 15. dne v měsíci do 18:00

TAF může být:

TEMPO … očekává se krátkodobá změna 1412/1503 (co) 5000, 36010kt

BECMG … změna z dlouhodobějším účinkem 1506/1509 (co) 28015kt











 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama