Říjen 2009

Stanovište letového provozu

31. října 2009 v 19:38 - Microsoft flight simulator X
Stanoviště letového provozu

DELIVERY (DEL) - Vydává letové povolení, schvaluje spouštění, vytlačení. Je to první stanoviště , které se volá. např.: LKPR_DEL

GROUND (GND) - Tato stanice povoluje letadlům, pojíždění po letišti (na vyčkávací místa)
např.:
LKTB_GND, LKPR_GND

TOWER (TWR) - Tower neboli věž povoluje vstup na dráhu, vzlet, přistání
např.: LKTM_TWR

APPROACH (APP) - Approach- radar např.: OSTRAVA RADAR

LKAA_CTR - Praha radar - Toto stanoviště řídí kompletně celou Českou Republiku. Někdy je možno rozdělit ČŘ na půl …. LKAA_E_CTR, LKAA_W_CTR

LKHN_I_TWR - Informační služba. LKAA_FSS je informační služba pro Prahu

Frekvence stanovištích na letišti


Praha Ruzyně (LKPR)

Frekvence DELIVERY: 120.050 MHz -(RUZYNĚ DELIVERY)
Frekvence GROUND: 121.9 MHz -(RUZYNĚ GROUND)
Frekvence TOWER: 118.1 MHz -(RUZYNĚ TOWER)
Frekvence APPROACH: 127.575 MHz -(PRAHA RADAR)
Frekvence DEPARTURE: 120.525 MHz - (PRAHA RADAR)

Brno Tuřany (LKTB)

Frekvence TOWER: 119.6 MHz - (TUŘANY VĚŽ)
Frekvence APPROACH: 119.1 MHz - (BRNO RADAR)

Ostrava Mošnov (LKMT)

Frekvence TOWER: 120.8 MHz - (MOŠNOV TOWER)
Frekvence APPROACH: 125.1 MHz - (OSTRAVA RADAR)

Karlovy Vary (LKKV)

Frekvence TOWER: 121.225 MHz - (KARLOVY VARY TOWER)
Frekvence APPROACH: 119.950 MHz - (KARLOVY VARY RADAR)

Pardubice (LKPD)

Frekvence TOWER: 121.250 MHz - (PARDUBICE TOWER)
Frekvence APPROACH: 127.650 MHz - (PARDUBICE APPROACH)

Přerov (LKPD)

Frekvence TOWER: 119.750 MHz - (PŘEROV VĚŽ)
Frekvence APPROACH: 127.775 MHz - (PŘEROV APPROACH)

Kunovice (LKKU)

Frekvence TOWER: 120,1 MHz - (KUNOVICE TOWER)














Frekvence

17. října 2009 v 18:30 - Microsoft flight simulator X
FREKVENCE

Každé letiště má svojí frekvenci, která je pořád stejná. Frekvence o níž píšu složí ke komunikaci. (např.: mezi pilotem a řídícím) Frekvence taky složí k přiblížení, když nastavujeme např. na ILS nebo VOR

Důležité frekvence (na Ivapu ):

Nouzová frekvence: 121,500
Zde se pouze píše, nejlépe anglicky. Tu napsanou zprávu vidí úplně všichni jak piloti tak řídící.

UNICOM [junikom] 122,800
Opět se zde jenom píše a to pouze v anglickém jazyce. Používá se tehdy kdy není na letišti řídící. Zde píšeme naše úmysly (kam, odkud letíme, …) Piloti se musí dorozumět mezi sebou kdo půjde na přistání kdo na vzlet.

Naladění frekvence přes Ivap:

Napíše se: .c 120,800 (120,800 je požadovaná frekvence)




Odpovídač

17. října 2009 v 16:18 - Microsoft flight simulator X

ODPOVÍDAČ
Základní typy odpovídačů:
  • N - nemá odpovídač
  • A - (alfa) zobrazuje se pouze identifikace letadla (volací znak)
  • C - zobrazuje se identifikace letadla + výška
  • S - identifikace letadla, výška + další. Spíše se používá u větších letadel (boeing)


Odpovídače (na Ivau):
  • 7000 - VFR provoz
  • 2000 - IFR provoz
  • 7700 - nouzová situace
  • 7600 - selhání radiokomunikace
  • 7500 - únos (na ivapu se nepoužívá !!!)

Nastavení odpovídače přes Ivap:

Je to velmi jednoduché, napíše se: .x 2325 (2325 je číslo odpovídače)











Ostatní:
Jestli že nám řídící nahlásí nastavte alfu na 2325, je to stejné jako by říkal nastavte odpovídač na 2325. Pozor nesplést si to s odpovídačem ALFA jako takovým.


Na obrázku je znázorněno kde se odpovídač nastavuje, Jestli že ho změníme na na palubní desce v letadle, automaticky se změní i v liště Ivapu.







Hláskovací abeceda

11. října 2009 v 13:40 - Microsoft flight simulator X
Hláskovací abeceda je k tomu aby jsme při podávání informací předešli nedorozumění, př.: když chcete aby letadlo jelo po pojížděcí dráze označené F , C tak nahlásíte pojíždejte po Foxtrot Charlie.

Tady je celá abeceda, kterou je dobré umět při hraní na sítí IVAO



A - Alfa

B - Bravo

C - Charlie [čárli]

D - Delta

E - Echo

F - Foxtrot

G - Golf

H - Hotel

I - India

J - Juliett [džuliet]

K - Kilo

L - Lima

M - Mike [majk]

N - Novenber

O - Oscar [oskar]

P - Papa

Q - Quebec [kebek]

R - Romeo

S - Sierra

T - Tango

U - Uniform [juniform]

V - Victor [viktor]

W - Whiskey [visky]

X - X-ray [eksrej]

Y - Yankee [jenkí]

Z - Zulu

Komunikace VFR

8. října 2009 v 16:48 - Microsoft flight simulator X

VFR (let po okruhu)

Pilot: Mošnov věž, OK MAR dobrý den

ATC: OK MAR, mošnov věž vysílejte (dávejte)

Pilot: Cesna 172 po spuštění na centrální odbavovací ploše, žádáme letové povolení za VFR let po okruhu, informace (např.: hotel) na palubě, QNH (např.: 1012)

ATC: OK MAR jste povolen na sérii letových okruhů, info… (dráha k používání, QNH, vítr,
odpočítávač, jaké okruhy)

Pilot: zopakovat …. Levé okruhy, QNH, vítr, odpočítavač, dráha … OK MAR

Pilot: Připraven k pojíždění

ATC: OK MAR pojíždejte na vyčkávací bod dráhy 04 po foxtrot, delta

Pilot: zopakovat … pojíždím na vyčkávací bod dráhy 04 po foxtrot, delta OK MAR

Pilot: Mošnov věž, OK MAR na/ před vyčkávacím bodem dráhy 04, připraven k odletu

ATC: OK MAR vstup na dráhu 04 povolen (vzlet povolen)

Pilot: zopakovat .. vstup na dráhu 04 povoleno (vzlet povolen)


Tedkon vzlítneme a hlásíme se až v poloze po větru

Pilot: Mošnov věž, OK MAR v poloze po větru levého okruhu dráhy 04, žádáme pevné přistání (můžeme žádat skoro cokoliv např.: letmé přistání a vzlet- to znamená že dosednem na dráhu, ale nezastavíme letadlo srovnáme, vyvážíme a znova vzlítnem a jedem další okruh.)

ATC: Povolí, změní či zakáže… OK MAR pevné přistání povoleno na dráhu 04

Pilot: zase zopakujem.. přistání povoleno dráha 04 OK MAR

Přistanem a prvním nejvhodnějším výjezdem opustíme dráhu

Pilot: Mošnov věž, OK MAR dráha 04 volná, pojezdová čárlí

ATC: OK MAR pojíždejte na severní odbavovací plošinu po čárlí a foxtrot

Pilot: pojíždím na severní odbavovací plochu po čárlí a foxtrot OK MAR

Pilot: Mošnov věž, OK MAR dorazili jsme severní odbavovací plošiny, naslišenou

ATC: Naslišenou


Tak takhle by to zhruba nejak mělo vypadat, jenom nezapoměn te, když něco opakujete na konec se musí říct volačka (volací znak OK MAR) Volačka se vždy čte hláskovou abecedou, takže v tomoto případě by to bylo OK MAR - Oskar Kilo Majk Alfa Romeo
Zde je celá hláskovací abeceda: http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/hlaskova.htm


Počasí... Metar, Atis, Taf

7. října 2009 v 21:45 - Microsoft flight simulator X

METAR

Metar je jedna z věcí kterou potřebujeme při hraní flight simulátoru online. Jsou to vlastně informace o počasí (vítr, tlak, teplota, oblačnost,..) Tak že zde napíšu co jednotlivé číslice a písmena znamenají. Věci napsané červeně jsou příklady které se mohou vyskytovat v metaru.

1) Letiště - LKPR
2) Datum a čas - 21110z (211100) 21 - den v měsíci 1100 - čas 11:00 → jestliže máme zimní čas tak se odčítáme hodinu, a u letního dvě hodiny.
3) Vítr - 34004KT (34004KT)
340 - z jakého stupně fouká vítr
04- síla(4 knoty)

máme několik druhy větrů:
→00000 - bezvětří
→VRB (variable) - vítr se může točit z jakéhokoliv stupně,VRB+údaj o síle (VRB04)
→Vítr který se točí v určitém rozmezí - 18005KT 150V210 (18005KT 150V210)

180 - průměrně z jakého stupně fouká
05KT - síla (5 knotů)
150V210 - vítr se točí v rozmezí mezi 150° - 210°
→Nárazový vítr - 18004 G15KT - G15 je síla nárazu

4) Dohlednost a oblačnost
CAVOK - 4500 stop nad letištěm je dohlednost 10 km a víc
9999 - maximální dohlednost
7000 - dohlednost 7 km
0500 - dohlednost 500 m
Oblačnost: FEW, SCT, BKN, OVC

→ BKN020 - ve výšce 2000ft nad letištěm se začíná vyskytovat oblačnost (mraky)


5)Teplota/ Rosný bod 17/13 17- teplota (17°C), 13- rosný bod

6) Tlak Q1023 / REG 1015
Tlak se nastavuje na výškoměru, Q1023 je tlak který se nastavuje když se lítá o kolo letiště, zatímco REG QNH 1015 je tlak který se nastavuje na výškoměr když se letí pryč od letiště. Tlak (QNH) se musí pořád opakovat.

NOSIG - nepředpokládá se změna tlaku po dobu dvou hodin.

Tak to je zhruba vše. A tady pro příklad jak vypadá metar:
LKPR 071930Z 14007KT CAVOK 18/14 Q1014 NOSIG RMK REG QNH 1011

Tady dávám odkaz na Odbor letecké meteorologie ,jsou tam aktuální metary a další informace o počasí.



ATIS

Atis je obsah metaru + jsou tam napsaný informace o daném letišti (např.: který dráhy jsou používány pro odlet / pro přistání, jestli je někde něco uzavřený, atd.) Může to být napsáno různými způsoby bud ve zkratkách nebo celými větami. Atis si píše každý řídící sám a není na všech letištích. Celej Atis je pak označen nejakým písmenem (např.: H - Hotel). Takže když řídícímu řekneme informace hotel na palubě tak ví že známe aktuální atis.



ZKRATKY RŮZNÝCH JEVŮ


Srážky:

Mrholení
DZ
Drizzle
Déšť
RA
Rain
Sníh
SN
Snow
Sněhová zrna
SG
Snow grains
Zmrzlý déšť
PL
Ice pellets
Ledové jehličky
IC
Ice crystals/Diamond dust
Kroupy
GR
Hail
Malé krupky a/nebo
námrazové krupky
GS
Small hail/
Snow pellets

Hydrometeory:

Mlha
FG
Fog
Kouřmo
BR
Mist

Lithometeory:

Prachové/písečné víry
PO
Dust/sand whirls (dust deviols)
Húlava
SQ
Squall
Nálevkovitý oblak
(tornádo nebo vodní smršť)
FC
Funnel cloud
(tornado or waterspout)
Prachová vichřice
DS
Duststorm
Písečná vichřice
SS
Sandstorm

Ostatní jevy:

Písek
SA
Sand
Prach (rozsáhlý)
DU
Dust (widespread)
Zákal
HZ
Haze
Kouř
FU
Smoke
Vulkanický popel
VA
Volcanic ash



TAF

TAF vypadá podobně jako metar, jenom je vystavován na určitou dobu.
Začíná TAF LETIŠTĚ 1412/1518 (TAF LKPR 1412/1518)

LKPR - letiště
1412 - 14 je den v měsíci, 12 je hodina
1518 - 15 den v měsíci, 18 hodina
→ platí od 14.dne v měsíci od 12:00 do 15. dne v měsíci do 18:00

TAF může být:

TEMPO … očekává se krátkodobá změna 1412/1503 (co) 5000, 36010kt

BECMG … změna z dlouhodobějším účinkem 1506/1509 (co) 28015kt